تعيين ميزان افسردگي در دانشجويان خوابگاهي و غيرخوابگاهي و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي
چكيده:
پژوهش حاضر قصد دارد به بررسي رابطه بين افسردگي و پيشرفت تحصيلي و تفاوت آن در دو گروه خوابگاهي و غيرخوابگاهي بپردازد. در واقع بدنبال پاسخ به اين سؤال است كه آيا محيطي مانند خوابگاه ميتواند با ايجاد افسردگي بر پيشرفت تحصيلي دانشجويان تأثير بگذارد؟
براي رسيدن به هدف مذكور از طرح ـ پس رويدادي (علي ـ مقايسهاي) استفاده كرديم جامعه و نمونه پژوهش حاضر كل دانشجويان دختر در حال تحصيل رشته روانشناسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران ميباشد كه كل جامعه بعنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفت.
دادههاي مورد نظر براي متغير افسردگي از طريق پر كردن سياهه افسردگي بك و براي پيشرفت تحصيلي معدل ترم گذشته دانشجويان جمعآوري شد.
براي تجزيه و تحليل آماري دادههاي از ضريب همبستگي پيرسون و t دو گروه مستقل استفاده گرديد نتايج پژوهش نشان داد بين ميزان افسردگي و پيشرفت تحصيلي رابطه معناداري وجود دارد.
مقدمه:
عملكرد تحصيلي دانش آموزان و دانشجويان و بررسي عوامل تأثيرگذار بر آن موضوعي است كه بخش عمده اي از ظرفيت در علوم تربيتي را به خود اختصاص داده است. بهمين دليل، از ديرباز پژوهشگران علاقمند، با بررسي و مطالعه در اين زمينه سعي در روشن نمودن جوانب مختلف آن داشته و به نتايج قابل توجهي نائل آمده اند. از جمله عواملي كه مي تواند بر عملكرد تحصيلي دانش آموزان تاثير بگذارد محيط زندگي شان مي باشد.
بين بشر و محيط زندگي اش به كنش و واكنش مداوم وجود دارد اين رابطه مداوم در حال نوسان است. محيط براي عده اي ممكن است منبع يك حس اعتماد به نفس قوي، جوازي براي ابراز احساسات دروني و بالاخره محل و مجالي پر از اميد براي تحصيل و پيشرفت و موفقيت باشد. از طرف ديگر اگر محيط زندگي نتواند ايگو افراد را تأمين و تقويت كند، اگر مانع رشد اعتماد به نفس آنها شود، و اگر بكرات موجب ظهور حس كينه و عداوت در آنها گردد منجر به حس طرد، درماندگي و تنهايي خواهد شد، و همين محيط است كه ما آنرا افسردگي زا مي خوانيم (فلك، 1375).
فهرست مطالب
عنوان ......................................................................................................... صفحه
چكيده.....................................................................................................................
مقدمه................................................................................................................... 2
فصل اول: گستره علمي مسئله مورد بررسي
1ـ بيان مسئله ..................................................................................................... 7
2ـ اهميت و ضرورت پژوهش .......................................................................... 11
3ـ اهداف........................................................................................................... 14
4ـ فرضيههاي پژوهش ..................................................................................... 15
5ـ متغيرها و تعريف عملياتي آنها ..................................................................... 16
6ـ خلاصه ........................................................................................................ 18
فصل دوم: مرور تحليل يافتهها در زمينه بررسي حاضر
1ـ مباني نظري ................................................................................................. 20
الف افسردگي (مفهوم و نظريههاي مربوط به آن)...................................................
روان تحليلگري ............................................................................................... 22
رفتارينگر......................................................................................................... 25
شناختي............................................................................................................. 30
زيستشناختي .................................................................................................. 32
انواع ................................................................................................................. 35
ميزان شيوع ..................................................................................................... 36
ب ـ پيشرفت تحصيلي ...................................................................................... 37
2ـ يافتههاي پژوهشي ....................................................................................... 43
3ـ خلاصه ........................................................................................................ 50
فصل سوم: فرآيند روش شناختي
1ـ انتخاب نمونه ....................................................................................................
الف ـ جامعه و نمونه ........................................................................................ 52
2ـ ابزار گردآوري اطلاعات .............................................................................. 53
الف ـ معرفي سياهه .......................................................................................... 53
ب ـ روش اجرا و نمرهگذاري ............................................................................ 54
ج ـ اعتبار و پايايي ............................................................................................ 54
3ـ طرح تحقيق و روشهاي آماري .................................................................... 56
الف ـ طرح تحقيق ............................................................................................. 56
ب ـ روشهاي آماري ......................................................................................... 58
4ـ خلاصه ........................................................................................................ 59
فصل چهارم: ارائه و تحليل نتايج كمي
1ـ ارائه دادههاي توصيفي بدست آمده ............................................................. 61
2ـ بررسي نتايج در چهارچوب بدست آمده ...................................................... 63
الف ـ نتايج حاصل از رابطه بين افسردگي و پيشرفت تحصيلي......................... 64
ب ـ نتايج آزمون t در متغير افسردگي .............................................................. 65
ج ـ نتايج آزمون t در متغير پيشرفت تحصيلي .................................................. 65
3ـ خلاصه......................................................................................................... 67
فصل پنجم: بحث و نتيجهگيري
1ـ بحث و بررسي درباره يافتهها ..................................................................... 69
2ـ جمعبندي و نتيجهگيري ................................................................................ 72
3ـ كاربرد نتايج ................................................................................................ 73
4ـ محدوديتها.................................................................................................. 78
5ـ پيشنهادات.................................................................................................... 79
منابع
تعيين ميزان افسردگي در دانشجويان خوابگاهي و غيرخوابگاهي و تأثير آن بر پيشرفت تحصيلي 85 ص_1548086174_21193_2358_1214.zip0.06 MB |