بررسي همبستگي بين هوش و خلاقيت دانش آموزان
چكيده :
در اين تحقيق به بررسي رابطة هوش و خلاقيت و همچنين مقايسة بهرة هوشي و خلاقيت دانشآموزان دختر و پسر پرداخته شده است.
جامعه آماري ما در اين تحقيق دانشآموزان دبيرستاني شهرستان اسلامشهر ميباشد.
حجم نمونه ما در اين تحقيق 100 نفر ميباشد كه از اين 100نفر پسر 50 نفر و 50 دختر ميباشند.
و جهت انتخاب نمونهها از نمونهگيري خوشهاي استفاده شده است.
در اين پژوهش از آزمونهاي ريون براي سنجش هوش و آزمون خلاقيت تورنس جهت شنجش خلاقيت دانشآموزان مقطع دبيرستانهاي شهرستان اسلامشهر استفاده گرديده است.
در اين پژوهش چهار فرضيه مطرح گرديده است.
مقدمه :
با اينكه روانشناسان و محققين در اهميت خلاقيت در بين افراد اجتماع پي بردهاند، با اين وصف خلاقيت از جمله موضوعاتي است كه در تحقيقات علمي كمتر مورد توجه قرار ميگيرد. اين علامت ممكن است به دلايل زير باشد.
باوجود مسائل فوق مطالعه خلاقيت بينتيجه مانده تا اينكه دانشمندان به اين نكته پي بردند كه افراد خلاق به خوبي ميتوانند منشاء رشد و توسعه در زمينههاي تجاري صنعتي، اقتصادي باشند. با توسعة تحقيقات علمي در زمينة خلاقيت بر روي بسياري از عقايد سنتي از جمله اين عقيده كه خلاقيت منشاء ارثي دارد و قابل پرورش نيست خط بطلان كشيده شد آموزش ميگويد : خلاقيت كودكان امري همگاني است در حاليكه در بين بزرگسالان تقريباً وجود ندارد. خود به خود اين سوال پيش ميآيد كه چه ميشود اين توانايي عظيم و همگاني، بشري شود. اين همان سوالي است كه انسان را دربارة انديشة «الكساندر دوما» به تأمل وا ميدارد (خانزاده، 1359، ص 12و11).
مزلو خلاقيت را چنين تعريف كرد. خلاقيت در ابتدا از روان، هوشيار سرچشمه ميگيرد. ايدههاي تازه يا نوآوريهاي واقعي است كه با آنچه در حال حاضر وجود دارد، كاملاً متفاوت است.
رولومي چنين نظر داده است كه فرايندههاي خلاقيت نيز عقلاني نبوده، بلكه فوق عظلانياند.
فعاليتهاي فكري، ارادي، عاطفي را گرد هم آورده و به تحرك واميدارد. وي معتقد است تفكر خلاق، نمايش بالاترين درجة سلامتي عاطفي بوده و عبارت از ابراز وجود افراد سالم در جريان خودسازي و تكامل تعيين خودش است. (تورنس- ترجمة قاسم زاده.1372. ص18).
مطالعات اخير نشان ميدهد كه خلاقيت و هوشبهر آن طور كه برخي از سولفان ادعا ميكنند با هم تباين ندارند. در حقيقت هيچ خلاقيت آشكاري نيست كه با هوشبهر لااقل 120 همراه نباشد. ولي در هوشبهرهاي بالاتر از 120 همبستگي بين خلاقيت و هوشبهر كاهش مييابد.(تورنس، ترجمه قاسم زاده، 1372 بررسيهاي به عمل آمده نشان دهندة اينست كه پسرها خلاقيت بيشتري نسبت به دخترها از خود نشان دادهاند.
بررسي همبستگي بين هوش و خلاقيت دانش آموزان 100 ص_1548442047_21299_2358_1408.zip0.09 MB |