بررسي مسائل و مشكلات رواني – اجتماعي نوجوانان تحت سرپرستي بهزيستی
شرح موضوع تحقيق
زماني كه دوران كودكي به پايان مي رسد، در واقع دوران آرامش و دورة خفتگي غرايز به پايان خود نزديك مي شود و دو دوران پر فراز و نوجواني مرحله گذر از اين دوران، براي هر چه زودتر رسيدن به دنياي جذاب جواني، از دوره هاي ظريف وحساس زندگي آدمي و شايد هم حساسترين اين دوران است. در اين دوران نوجوان كه به تازگي از دنياي شيرين و شاد و پر از امنيت كودكي گذر كرده است، گام در دنياي پر نشيب و فرازي مي گذرد كه ديگر به اندازه عالم كودكي طلايي و رؤيايي نيست . واقعيتهاي زندگي اندك اندك چهره نشان مي دهند و نوجوان اغلب نخستين سختيهاي دوران بزرگسالي را تجربه مي كند، اين دنياي واقعي تر است و نوجوان به تدريج با تغييرات بيولوژيكي ، جسماني كه در وضع ظاهر وي پديد مي آيد، از نظر حالات رواني و تحرك نيز وارد مرحله ديگري از عمر يا بلوغ مي شود.
اگر نوجوان به طور طبيعي رشد خود را سپري كرده باشد، در دورة بلوغ رشد سريع جسمي و رواني او آغاز مي شود. روشن است همان طور كه سرعت رشد در همة دوره هاي زندگي انسان يكسان نيست، در اين دوره نيز متفاوت است. در دورة بلوغ همزمان با دگرگونيهاي جسمي حالات تشويش و نگراني در نوجواني نمايان مي شود و گاهي در برخي از آنان تمام انديشه و ذهن و پندارشان را به خود مشغول مي دارد كه با اندك توجهي اين تغييرات براي هر ماد، پدر و مربي قابل فهم و درك خواهد بود. بنابراين جا دارد كه به چگونگي اين دگرگونيهاي نوجوانان پي ببريم و ريشه هاي سازگاري و ناسازگاري وي را با خانواده، مدرسه و اجتماع بشناسيم تا بتوانيم در اين دوران حساس زندگي، با آنان برخورد آگاهانه داشته باشيم. ژان ژاك روسو فيلسوف نامدار فرانسوي مي گويد: بلوغ يك تولد دوباره است. در اين دوره چون در نوجوان از لحاظ جسمي و عاطفي تغييرات بزرگ و زيادي پيدا مي شود انتظار دارد كه اطرافيان وي در تمام زمينه ها او را درك كنند و در هر مورد با او همدلي و همدردي نشان دهند. همچنين در اين دوره نوجنان با ديدن پاره اي از دگرگونيها در خيوش كه به نظرش نوعي برتري خوش آيند و دلپذير مي آيد، ميل دارد آنها را به رخ ديگران بكشد تا مورد ستايش قرار گيرد.
مجموعه اين حالات و هجوم افكار و پندارهاي قدرتمند گوناگون باعث سرگشتگي نوجوان مي شود و در اين جاست كه مي كوشد با تضادهاي دروني خود كه اينك او را آشفته و بيمناك كرده است دست و پنجه نرم كند تا از سرگشتگي و پريشاني كه بدان گرفتار آمده است رهايي يابد. در همين بحرانهاي رواني است كه هر يك از آنان به ترتيبي واكنشها و رفتارها و كردارهاي خاصي از خود نشان مي دهند كه مي توان گفت چگونگي تربيت سالهاي نخستين نوجوان و آموخته ها و ديدگاه هاي فكري، اجتماعي، و مذهبي او را در تندي يا كندي و يا مثبت و منفي بودن حالاتش تأثير زيادي دارد و حداقل در بازگردانيدن حالت تعادل و حس اعتماد به خود و ايجاد ابزار روحيه سازگاري نوجوان عامل بزرگي شناخته مي شود. در اين دوره بايد با بحرانهاي رواني و عاطفي نوجوانان در هر زمينه با آگاهي و شكيبايي برخورد شود و از هر نوع اقدام نسنجيده و رفتار تند با آنان جلوگيري به عمل آيد و به ويژه از كوچك شمردن و جدي نگرفتن و ريشخند آنها خودداري شود. در غير اين صورت چه بسا آنان را به سركشي و نافرماني بيشتر و بدبيني و بياعتمادي نسبت به اطرافيان واداشته ايم و يا اينكه آنان را بدون پشتيبان دلسوز و راهنماي آگاه در حساسترين دوره عمرشان با كوهي از مشكلات عاطفي گوناگون يكه و تنها رها كرده ايم. اين دوره سركشي و نافرماني نوجانان، كه در روان شناسي به آن حالت و مرحله از «شير گرفتن رواني» مي گويند، از اهميت بسيار برخوردار و مرحله سرنوشت سازي است.
- Rousseau, Jean Jacque
- بلوغ و مشكلات رواني جوانان و نوجوانان – نوشته و تأليف اكرم (گيتي) حيدري، نشر سعيد حجمي، تابستان 1374، ص 55
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه.................................. الف
چكيده تحقيق.............................. د
-شروع موضوع تحقيق..................... 2
-اهميت و ضرورت تحقيق................. 15
-اهداف تحقيق......................... 41..
-طرح سوال پژوهشي..................... 44
-فرضيه هاي تحقيق..................... 46
-تعريف اصطلاحات عملي و نظري........... 47
شرح موضوع تحقيق....................... 49
اهميت و ضرورت تحقيق................... 52
خصوصيات عاطفي در دورة نوجواني و جواني 53
رشد اجتماعي در دورة نوجواني.......... 54
رشد رواني در دورة نوجواني............ 55
عوامل مؤثر در ايجاد مسائل و مشكلات دورة نوجواني 56
چگونگي رفتار بانوجوانان و جوانان..... 57
اهداف طرح تحقيق....................... 58
طرح سؤال پژوهشي....................... 59
فرضيه هاي تحقيق....................... 60
تعريف اصطلاحات و مفاهيم................ 64
نوجواني............................... 66
بهزيستي............................... 67
خانواده............................... 68
رواني – اجتماعي....................... 69
خودپنداري............................. 70
-ادبيات پژوهش........................ 71
-تاريخچه اي كوتاه از بهزيستي در ايران 72
-مجموع بررسي ها و برداشت هاي اوليه و كلي 73
ادبيات پژوهش............................ 73
تاريخچه اي كوتاه از بهزيستي در ايران... 74
مجموع بررسي ها و برداشتهاي اوليه و كلي و دستورالعمل اجرايي.................................... 75
-توصيف نوع و روش تحقيق............... 76
-توصيف جامعه آماري................... 77
-تعداد افراد نمونه و روش نمونه گيري.. 78
-روش آماري........................... 79
توصيف نوع و روش تحقيق................... 80
توصيف جامعه آماري....................... 81..
تعداد افراد نمونه و روش نمونه گيري..... 82
روش جمع آوري اطلاعات..................... 83
روش آماري............................... 84
-مقدمه............................... 85
-تحليل مجذور نمرات T/student............ 86
-تجزيه و تحليل آماري داده ها......... 87
مقدمه................................... 87
-اثبات فرضيه ها...................... 87
-نتيجه گيري كلي...................... 88
-محدوديت هاي تحقيق................... 89
-پيشنهادات........................... 89
-اثبات فرضيه ها...................... 89
-فرضيه............................... 89
-اثبات فرضيه......................... 89
-فرضيه............................... 90
-اثبات فرضيه......................... 90
-فرضيه............................... 90
-اثبات فرضيه......................... 90
-فرضيه............................... 90
-اثبات فرضيه......................... 90
نتيجه گيري كلي.......................... 91
توصيف نوع روش تحقيق..................... 91
جامعه آماري............................. 91
روش آماري............................... 91..
متغيرهاي حاضر در اين پروژه.............. 91
محدوديتهاي تحقيق........................ 93
پيشنهادات............................... 95
ضمائم................................... 97
مقياس خودپنداري راجرز................... 99
مقياس عزت نفس رونبرگ................... 101
منابع و مأخذ........................... 103
بررسي مسائل و مشكلات رواني – اجتماعي نوجوانان تحت سرپرستي بهزيست 115 ص_1548440837_21296_2358_1206.zip0.13 MB |